(شهر قصابه )قصابه گمنام تاریخ (مالک فصیحی)

باغ شهر قصابه ، شهر زیبا و قشنگ استان اردبیل و محل گردشگران است وشهر قصابه در استان اردبیل و در قسمت غرب شهرستان مشکین شهر واقع شده و از شمال شرقی به روستای احمد بیگلو و از شمال به روستای کوجنق و از جنوب به روستای خراوان و از جنوب شرقی به روستای خورشیدآباد(چتز)وازطرف غرب به روستا های خنجر و حبشه واز شرق به روستا های حیق ومزرعه خلف منتهی می شود

  اضافه وزن و چاقی عامل هزاران بیماری است. این جمله در حوزه سلامت دیگر تبدیل به یک مثل سائر شده است، مثلی که البته شواهد بسیاری نیز دارد.

یکی از این شواهد عارضه سنگ کیسه صفرا است. از نظر پزشکی سنگ‌های صفراوی رسوبات سخت شده‌ای از مایعات گوارشی هستند که می‌توانند در کیسه صفرا تشکیل شوند. این رسوبات سخت‌شده در اندازه‌های متفاوت از اندازه یک دانه شن تا یک توپ گلف می‌توانند باشند.


 این عارضه که بیشتر یک مشکل گوارشی است با علائمی مانند درد شدید و ناگهانی در قسمت راست بالای شکم، تب، تهوع و گاهی استفراغ، زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها همراه است. مطالعات پزشکی می‌گویند، حدود 20درصد زنان و هشت درصد مردان بالای 40سال سنگ کیسه صفرا دارند و البته این میزان با بالارفتن سن افزایش پیدا می‌کند. پزشکان معمولا سنگ کیسه صفرا را با عمل جراحی خارج و بعضی از سنگ‌های کلسیمی را نیز با مصرف داروهای اسید صفراوی حل می‌کنند.

                                 

 از نظر گیاه درمانگران و طب مکمل، بهترین راه برای جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا، رژیم غذایی کم چربی و کم کلسترول است اما برای درمان نیز بعد از مشاوره با پزشک متخصص، پیشنهاد‌های مفیدی برای مبتلایان به سنگ کیسه صفرا دارند. یکی از نخستین پیشنهاد‌های گیاه‌درمانگران، گیاه مامیران است.

 مامیران که به‌طور سنتی نیز در درمان بیماری‌های کبدی مصرف می‌شود حاوی ترکیب مؤثر کلیدونین است. به همین‌خاطر نیز مصرف مامیران باعث شل شدن ماهیچه‌های مجرای صفرا می‌شود و در نتیجه جریان صفرا بهتر جریان پیدا می‌کند. انواع نعناع نیز به‌طور سنتی برای درمان سنگ کیسه صفرا مصرف می‌شود. چای غلیظ انواع نعناع به‌ویژه نعناع فلفلی به همراه پونه سنبله‌ای در این زمینه سفارش شده است.

به گفته کیمسیون E (مرکز تخصصی گیاهان دارویی) در آلمان زردچوبه نیز در پیشگیری و درمان سنگ صفرا مؤثر است. کورکومین موجود در زردچوبه قابلیت حل‌شدن صفرا را بیشتر کرده و مانع تشکیل سنگ صفرا می‌شود. گیاه خار مریم نیز به‌عنوان گیاهی غنی از ترکیب سیلیمارین معروف به گیاه محافظ کبد است. سیلیمارین موجود در خار مریم مانند زرد‌چوبه باعث پیشگیری از تشکیل سنگ صفرا می‌شود.

  سنگ‌های کلیوی در دستگاه جمع کننده ادرار، در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند. وقتی غلظت بعضی از مواد به اندازه‌ای بالا برود که قابلیت حل شدن خود را از دست بدهند، به صورت بلورهای کوچک رسوب می‌کنند و تشکیل سنگ کلیه را می‌دهند. سنگ کلیه در مردان شایع‌تر از زنان است، در سفیدپوستان بیشتر از سیاه پوستان دیده می‌شود و افراد چاق هم بیشتر این عارضه را تجربه می‌کنند.

 سنگ‌های کلیه انواع گوناگونی دارند که درمجموع به چهار نوع سنگ‌های کلسیمی، اوریکی، عفونی و سنگ‌های سیستئینی تقسیم می‌شوند ولی اکثر آنهااز اگزالات کلسیم ایجاد می‌شوند.

 با توجه به نوع سنگ کلیه، درمان هم فرق می‌کند. برای مثال افراد مبتلا به سنگ‌های اسیداوریکی باید جوش شیرین مصرف کنند تا ادرار آنها قلیایی شود. در مبتلایان به سنگ‌های عفونی عمل جراحی تنها راه درمان است تا همه سنگ‌ها بر داشته شود، این افراد پس از جراحی باید تا مدتی آنتی بیوتیک مصرف کنند.

  نشانه‌های بیماری سنگ کلیه زمانی ظاهر می‌شود که سنگ جا‌به‌جا‌ ‌شود. این نشانه هاشامل‌ ‌درد زیاد (ابتدا درد‌کم و‌ ‌به مرور دردبیشتر می‌شود.) درد کلیه به صورت خنجری از پشت شروع می‌شود و با عبور سنگ به طرف پایین حالب، درد به تدریج به لگن و کشاله ران کشیده می‌شود. حالت‌ ‌تهوع و استفراغ‌، ‌تب، ‌وجودخون در ادرار‌، ‌کاهش دفع ادرار و یا قطع کامل‌ ‌آن‌، ‌درد در هنگام ادرار کردن‌،‌ ادرار بودار‌و تیره‌، ‌وجود چرک در ادرار‌ و ‌نفخ از دیگر علائم آن می‌باشند.

  توصیه ها . . .

اگر سنگ کلیه دارید ،با این توصیه‌ها می‌توانید سنگ کلیه خود را از بین ببرید.

  • روزی 2 تا 3 لیتر آب بنوشید، یعنی 6 تا 8 لیوان.
  • لیمو ترش تازه بخورید. این کار، خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.
  • اگر سنگ کلیه تان ناشی از اسیداوریک بالاست، کمتر گوشت قرمز بخورید.
  • مصرف سبزی ها و میوه ها را بیشتر کنید.
  • اسفناج، ریواس، چغندر، کاکائو، چای پُررنگ، سبوس، آجیل، بادام و توت فرنگی حاوی اگزالات فراوان هستند و مصرف آنها احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.
  • از قرار گرفتن در شرایطی که با تعریق بیش از حد همراه است، خودداری کنید.
  • بیشتر ورزش کنید و کلا تحرک تان را افزایش دهید.
  • بر خلاف تصور رایج، بد نیست میزان مصرف لبنیات تان را بیشتر کنید.
  • مصرف غذاهای تند را کاهش دهید و از مصرف غذاهای حاوی ادویه و چاشنی های فراوان خودداری کنید.
  • از افراط در نوشیدن قهوه خودداری کنید. کافئین موجود در قهوه، دفع کلسیم از ادرار را افزایش می دهد.
  • از خوردن آب انگور بپرهیزید. کسی نمی داند چرا ، ولی به هر حال خوردن آب انگور خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افرادی که استعداد آن را دارند تا 44% افزایش می‌دهد.

 به گزارش پانا، بر اساس نتایج تحقیقاتی که روی زنان 45 تا 67 سال انجام گرفته است مصرف روزانه یک عدد سیب به کاهش وزن کمک می‌کند و میزان کلسترول مضر را کاهش می‌دهد.

 براساس تحقیقات محققان دانشمندان امریکایی، مصرف روزانه یک عدد سیب برای سلامت بدن و کاهش وزن مفید است.مصرف روزانه‌ی این میوه باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود. در واقع این میوه‌ی خوشمزه باعث افزایش سطح کلسترول مفید و کاهش وزن می‌شود.

 محققان برای دست یافتن به این نتایج به مدت بیش از یک سال زنان بین 45 تا 65 سال را تحت مطالعه و بررسی قرار دادند. این شرکت کننده‌ها علاوه بر داشتن یک تغذیه‌ی نرمال روزانه 75 گرم آلو خشک یا 75 گرم سیب خشک مصرف کردند و میزان کلسترول آن‌ها بعد از 3، 6 و 12 ماه اندازه‌گیری شد؛ نتایج این بررسی‌ها نشان داد شش ماه بعد از شروع مطالعات، میزان کلسترول مضر زنانی که سیب مصرف کرده بودند به طور متوسط 23 درصد کاهش و میزان کلسترول مفید آن‌ها 4 درصد افزایش یافته است.همچنین زنانی که روزانه سیب خشک مصرف می‌کردند به طور متوسط یک و نیم کیلو گرم لاغر شدند.

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی یافت می‌شوند، برای رشد طبیعی اسپرم ضروری هستند. اسید دکوزوهگزانوئیک یا DHA که یک اسید چرب امگا 3 مهم است برای رشد طبیعی مغز و چشم نیز لازم است. پیش از این پژوهشگران دریافته بودند که DHA در موش‌های آزمایشگاهی در باروری جنس مذکر اهمیت دارد.

به گزارش لایو ساینس پیش از این دانشمندان دریافته بودند که میزان DHA در بیضه‌ها و مغز بسیار بالا است، اما تا به حال نقش دقیق این ماده در این بافت‌ها روشن نبود. سه سال پیش دانشمندان موش‌هایی را ایجاد کردند که فاقد توانایی ساختن DHA بودند و با بررسی آنها به نقش این اسید چرب در رشد اسپرم پی بردند.

                                  

نتایج نشان داد که DHA در تشکیل ساختاری به نام آکروزوم در سر اسپرم نقش دارد. آکروزوم یک ساختار کلاهک شکل در سر اسپرم است که حاوی آنزیم‌های تجزیه‌کننده لایه‌های بیرونی تخمک است و به این ترتیب امکان وارد شدن اسپرم به تخمک و لقاح آن را فراهم می‌کند. در صورت فقدان DHA اسپرم‌ها بدون آکروزوم خواهند بود و توانایی بارور کردن اسپرم را از دست خواهد داد.

از آنجایی که انسان‌ها و سایر پستانداران می‌توانند DHA را از سایر اسیدهای چرب بسازند، کمبود این اسید چرب خیلی شایع نیست. اما اگر آنزیم سازنده این اسید چرب در بدن دچار نقصان باشد، ممکن است باعث ناباروری شود. میزان پایین DHA در خون در تحقیقات قبلی با کاهش باروری در مردان ارتباط داده شده است و رژیم غذایی غنی از DHA ممکن است این مشکلات ناباروری را حل کند.

همچنین در آینده ممکن است با هدف قرار دادن آکروزوم و جلوگیری از تشکیل آن، داروهایی برای کنترل باروری مردان ساخت.  DHA مانند سایر اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی به خصوص ماهی‌های آب سرد اقیانوسی و نیز جلبک‌ها یافت می‌شود.

  ۱۰ رفتار اشتباه وجود دارد که باعث وارد آمدن آسیب به مغز می شود، این رفتارها عبارتند از:


1 .نخوردن صبحانه: کسانی که صبحانه نمی‌خورند قند خونشان به سطح پائینتری افت می‌کند. این امر باعث تامین نامناسب مواد غذائی برای مغز و در نتیجه افت فعالیت مغزی می‌شود.
2. پرخوری: این امر باعث تصلب شرائین (سختی دیواره رگهای) مغز شده و منجر به کاهش قدرت ذهنی می‌شود.
3. استفاده از دخانیات و سیگار کشیدن: این امر باعث کوچک شدن چند برابری مغز و منجر به آلزایمر می‌شود.
4. استفاده زیاد قند و شکر: استفاده زیاد قند و شکر جذب پروتئین و مواد غذائی را متوقف می‌کند و منجر به سوء تغذیه و احتمالا اختلال در رشد مغزی خواهد شد
5. آلودگی هوا: مغز بزرگترین مصرف کننده اکسیژن در بدن ماست. دمیدن هوای آلوده باعث کاهش اکسیژن تامینی مغز شده و منجر به کاهش کارآیی مغز می‌شود.

۶. کمبود خواب: خواب به مغزمان اجازه استراحت می‌دهد. دوره طولانی کاهش خواب منجر به شتاب گیری مرگ سلولهای مغزی خواهد شد.
7. پوشاندن سر به هنگام خواب: خوابیدن با سر پوشیده باعث افزایش تجمع دی اکسید کربن و کاهش تجمع اکسیژن شده و منجر به تأثیرات مخرب مغزی خواهد شد.
8.کار کشیدن از مغزتان در هنگام بیماری: کار سخت یا مطالعه در زمان بیماری ممکن است منجر به کاهش کارآئی مغز و در نتیجه صدمه مغزی شود
9.کاهش افکار مثبت: فکر کردن بهترین راه برای تمرین دادن به مغزمان است. کاهش افکار مثبت مغزی ممکن است باعث کوچک شدن مغز شود.
10.کم حرفی: مکالمات انتزاعی منجر به رشد کارآئی مغز خواهد شد.

   عادات خواب خوب کدامها هستند؟

 

هر روز در یک زمان مشخص به رختخواب رفته و در یک زمان مشخص هم از رختخواب بلند شوید. در روزهای تعطیل، این زمان را فقط تا یک ساعت می توانید افزایش دهید. نظم به شما کمک میکند تا ساعت بیولوژیکی بدنتان را تنظیم کنید.

ذهن خود را قبل از رفتن به رختخواب، کاملا پاک کنید.آیا شما از آن دسته آدمهایی هستید که وقتی در رختخواب دراز کشیده اید، مشکلات روزانه یا نگرانی هایتان در خصوص فردا را به طور مکرر مرور میکنید؟ اگر اینطور است، پس قبل از رفتن به رختخواب، لیستی از نگرانی های روزانه و چیزهایی که بایستی فردا انجام شود را بنویسید و بعد با ذهن آرام به رختخواب بروید.

برای خواب خود، تشریفات خاصی تعریف کنید تا در طول انجام این تشریفات، بدنتان آرام آرام برای خواب آماده گردد. حداقل یکساعت قبل از رفتن به رختخواب، لباسهایتان را عوض کرده و لباس خواب بپوشید، دست و صورتتان را شسته و مسواک بزنید. بدین ترتیب تشریفات خوابتان آغاز میگردد. و بعد می تواند با گوش دادن به موسیقی، خواندن روزنامه و یا نوشتن دفتر خاطرات ادامه پیدا کند.

                     

قبل از رفتن به رختخواب، به دستشویی بروید. یادتان باشد قبل از خواب، هرگز در خوردن مایعات، زیاده روی نکنید.

مطمئن شوید که اتاق خوابتان، خنک، تاریک و آرام است.

بعد از خاموش کردن چراغها، بر اساس علاقه تان یک تکنیک آرام بخش انجام دهید ( مثلا نقس عمیق بکشید، یا عضلاتتان را شل کنید، و یا تصاویر زیبا در ذهنتان مجسم کنید).

از اتاق خوابتان فقط برای خواب یا روابط عاشقانه استفاده کنید. هیچ وقت در اتاق خواب:

 مطالعه نکنید           تلویزیون تماشا نکنید            با تلفن صحبت نکنید

اگر بعد از پانزده یا بیست دقیقه که در رختخوابتان دراز کشیده اید خوابتان نبرد ... همینطور به ساعت خیره نشوید و منتظر نمانید که کی خوابتان میبرد؛ بلکه از جایتان بلند شده و کاری که خسته تان کند اما آرامش بخش باشد انجام دهید ( مثلا یک مجله ساده بخوانید یا یک فیلم قدیمی تماشا کنید).

چهار تا شش ساعت قبل از رفتن به رختخواب، ورزش کنید. ورزش، مهیج و محرک است بنابراین یادتان باشد که هرگز نزدیک به زمان خواب، ورزش نکنید.

نوشیدنی های کافئین دار را فقط صبح ها مصرف کنید. در زمان خواب از مصرف الکل یا مواد نیکوتین دار جدا خودداری کنید.

ممکن است مصرف بعضی از داروها، با برنامه خوابتان تداخل پیدا کند؛ بنابراین قبل از هر چیز، در خصوص نسخه، داروهای تجویز شده و احیانا داروهای مکملی که مصرف میکنید با پزشکتان مشاوره کنید.

افسردگی و مشکلات عاطفی می تواند شما را بیدار نگه داشته و حتی عوارض بدتری هم داشته باشد. در این موارد مشاوره با متخصص سلامت روان، کمک موثری به شما می کند.

 آب هندوانه یک نوشیدنی مفید برای تامین آب مورد نیاز بدن  بخصوص در فصل گرم تابستان محسوب می شود. بعلاوه، این نوشیدنی بسیار کم کالری است. اما اینها تنها مزیت هندوانه نیست، این میوه تابستانی دارای مواد بسیار مغذی است ،از بروز برخی از سرطانها جلوگیری می کند و با داشتن اسید آمینه شناخته شده و مفیدی با نام آرژنین، در بدن تولید اکسید نیتریک(یک متسع کننده عروقی) میکند و در دفع آمونیاک از بدن نیز نقش دارد.

 

                        

  آب هندوانه خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد که در خنثی کردن رادیکالهای آزاد موثر است . آب هندوانه  حجم پروتئین در ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد و مصرف آن به بهبود عملکرد ورزشکاران کمک می‌کند. آب هندوانه سرشار از پتاسیم است و درد وخستگی عضلات پس از انجام حرکات ورزشی سنگین در باشگاه را کاهش می‌دهد.

 ترکیبات طبیعی موجود در آب هندوانه سریع تجزیه می‌شوند و در نتیجه این نوشیدنی در مدت طولانی تازه نمی‌ماند. به همین دلیل معمولا در داخل بطری در فروشگاه‌های موادغذایی فروخته نمی‌شود. تمام خواص مفید آب هندوانه در شکل تازه این نوشیدنی است که در خانه سریع، آسان و ارزان تهیه می‌شود.

  آیا با دانستن این مطالب ، کافی نیست که این نوشیدنی خوشرنگ و خوشمزه برای مصارف شخصی و مهمانی های تابستانه مناسب باشد؟

 

 

 

 

 

 

 


[ ۱۳٩٢/۱٠/٩ ] [ ۳:۳٩ ‎ب.ظ ] [ مالک فصیحی ]